آریادارو
صنعت دارو

مکمل های غذایی و چالش میان قیمت و کیفیت

مسابقه

مهدی انصاری، مدیر کل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذاودارو در اولین همایش بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی گفت:

قیمت مکمل های غذایی و رژیمی، موضوع مهمی است ولی مهم تر از آن، کیفیت فرآورده های مکمل  غذایی است چرا که ما باید بتوانیم به مصرف کننده این اطمینان را بدهیم که آنچه که روی برچسب این محصولات درج شده، واقعا رعایت شده است. ضمن اینکه مصرف کننده باید از ایمنی فرآورده و اینکه عوامل خطرزا توسط آزمایشگاه وزارت بهداشت کنترل شده هم اطمینان پیدا کند.

از سوی دیگر باید کاری کنیم که هزینه های تقلب و تخلف در این عرصه آن چنان افزایش پیدا کند که سودجویان، رغبت و تمایلی برای حضور در این بازار نداشته باشند، هرچند که مکمل های غذایی یکی از محبوب ترین حوزه ها برای متخلفین است.

انصاری ادامه داد: مسئولیت تامین کیفیت، در گام نخست با تولیدکننده کالاست و از این منظر باید اصول تولید خوب را رعایت کنند. البته در این مسیر، مباحث اقتصادی و قیمت محصول هم حائز است، به طوری که قیمت فرآورده ها باید هزینه های تولید را پوشش داده و فرصت مقتضی برای توسعه و همچنین مطالعات مستمر راجع به مکمل های جدید را هم فراهم کند.

انصاری تاکید کرد: توجه داشته باشید که قوانین ناظر بر دارو، در همه جای دنیا بسیار سختگیرانه تر از قوانین ناظر بر مکمل های غذایی است و از این نظر باید بگوییم که تولید مکمل های غذایی، تسهیل شده است ولی به هرحال اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم باید بگوییم که این ضوابط از نظر ماهیتی، نزدیک به دارو است.

انصاری افزود: بازای هر اداره کلی که در سازمان غذاودارو وجود دارد، یک آزمایشگاه متناظر هم در اداره کل آزمایشگاههای مرجع کنترل غذا دارو و تجهیزات پزشکی  وجود دارد که این مسئله در مورد فراورده های طبیعی سنتی و مکمل و شیر خشکهای رژیمی صادق است.

وی افزود: در حوزه مکمل های غذایی باید بگوییم که در شبکه آزمایشگاهی کشوری 50 آزمایشگاه با دامنه عملکرد طبیعی سنتی و مکمل وجود دارد که با آزمایشگاه مرجع برای کنترل کیفیت این فراروده ها همکاری دارند. اداره کل آزمایشگاههای مرجع کنترل غذا و دارو به همراه سایر آزمایشگاههای با دامنه عملکرد این حوزه وظیفه خطیر کنترل کیفیت محصولات مربوطه را بر عهده دارند.

اخبار اولین همایش بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی:

1-فیلم/ توضیحات دادگر نژاد در مورد قیمتگذاری مکمل های غذایی

۲- عوامل موثر بر افزایش هزینه توزیع و فروش مکمل های رژیمی غذایی

۳- بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی/ قسمت اول

4- فیلم/ ماجرای راه اندازی هلث شاپ و فروش آنلاین مکمل های غذایی

5-فیلم/ نکته های امیر قلنبر در همایش بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی

6- فیلم/ وحید بهشتی و ضرورت جدایی سیاست ها و هویت مکمل های غذایی از صنعت دارو

7-دو دقیقه با اولین همایش بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی رژیمی

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن