هشدار به صنعت داروسازی: هوش مصنوعی را جدی بگیرید
به گزارش فارماندیز (دوشنبه های دارویی) ناتالی دی مامبرو، معاون تجاریسازی و آموزش محصولات در Within3 در صنعت داروسازی و علوم زیستی فعال بوده است.
او ابتدا با تولید محتوای زنده و مدیریت رویدادها آغاز کرد و بعدها وارد حیطههایی مانند تعامل مجازی و راهحلهای نرمافزاری شد. او اشتیاق بسیاری برای فعالیت در زمینه ایجاد روابط عمیقتر در دنیای مجازی و توانمندسازی افراد به واسطه بهرهگیری از ابزارهای فنی و مهارتهای ارتباطی مورد نیاز برای پیشرفت در دنیای همیشه در حال تغییر صنعت داروسازی و علوم زیستی داشته و در این راه نیز تاکنون موفق بوده است.
وی در مطلبی که در سایت مدسیتی نیوز انتشار یافته و ترجمه آن از سوی تیم ترجمه دوشنبههای دارویی از نظر خوانندگان میگذرد، به مهمترین چالشهایی پرداخته است که صنعت داروسازی و علوم زیستی در سال 2023 به ویژه در بحث مدیریت در پیش دارد.
از نگاه وی توجه به فناوریهای جدید به ویژه هوش مصنوعی و چابک سازی در سال جدید برای مواجه با بحرانهای محتمل، گریزناپذیر است.
در سال جدید بسیاری از شرکتهای داروسازی و تجهیزات پزشکی با هدف استانداردسازی و مدرنسازی فعالیتهای کنونی خود، تأملات بسیاری خواهند داشت در اینجا نگاهی دقیقتر به برخی از چشماندازهای مهم صنعت دارویی در سال 2023 خواهیم داشت.
شرکتهای داروسازی در طول سه سال گذشته با مجموعهای از چالشهای دلهرهآور روبهرو بودهاند: بحران بهداشت جهانی، چالشهای زنجیره تأمین و شرایط اقتصادی شکننده تنها چند مورد از این بحرانهای بودهاند؛ اما اکنون اگر بتوان گفت که غبار این بحرانها تااندازهای فرونشسته، با آگاهی از اینکه بلاتکلیفی همچنان ادامه خواهد داشت و باید آماده بود، میتوان به آینده نگریست.
بسیاری از شرکتهای داروسازی و تجهیزات پزشکی با هدف استانداردسازی و مدرنسازی به رویکردهای جدید برای چالشهای خاص متمایل میشوند و از فناوری هدفمند در ساخت داروها و دستگاههای پزشکی جدید استفاده میکنند. در ادامه برخی از رویکردهای مهم مدیریت صنعت دارویی در سال 2023 تشریح شده است.
توجه به فناوری
شرکتهای داروسازی در تلاش خود برای در پیش گرفتن یک رویکرد واقعی برای مدیریت جامع پیش خواهند رفت، این تیمها میدانند که خلق ایده و تجزیهوتحلیل آن برای موفقیت در ساخت داروهای جدید، امری حیاتی است، اما آنها ممکن است برای اختصاص منابع تجاری قابلتوجه برای حل این مشکل تمایلی نداشته باشند.
خوشبختانه، حتی در یک صنعت محافظهکار و گریزان از ریسک، رهبران به این فکر میافتند که مشکل را میتوان با فناوری حل کرد. در سال آینده، شرکتهای داروسازی، هم فکر و هم سرمایه خود را صرف این خواهند کرد تا مدیریت ایده را به عنوان یک رکن راهبردی برای کسبوکار، در کانون توجه خود قرار دهند.
یکی از راههای آنها برای چنین رویکردی، استفاده از هوش مصنوعی برای پشتیبانی ( و نه جایگزینی ) انسانهای بااستعدادی است که زمان کافی برای بررسی دستی مجموعهای از دادههای مرتبط به بیماران، سوابق پزشکی و سایر منابع مهم اطلاعاتی را ندارند.
برای شرکتهای دارویی، سال 2023 سال درک این موضوع خواهد بود که هوش مصنوعی میتواند یک همراه خیرخواه و نه یک تهدید ترسناک باشد.
پیامد بیتوجهی به هوش مصنوعی چیست؟ گروههایی که اهمیت هوش مصنوعی را درک نمیکنند، در معرض خطر از دست دادن بینش و ایدههای کلیدی و تمام فرصتهایی هستند که این فناوری قادر به فراهم کردن آن است. این امر میتواند تأثیر معنیداری بر اموری مانند پزشکی دقیق داشته باشد، جایی که اتخاذ بهترین روش درمانی اغلب نیازمند تجزیهوتحلیل اطلاعات در مورد جنبههای مختلف تجربه بیمار است.
در حالی که بیشتر این اطلاعات از دادههای ساختارمند از سوابق الکترونیک پزشکی به دست میآید، اطلاعات ارزشمندی نیز در متن ساختار نیافته یادداشت های پزشک، فرمهای ارجاع و نمودارهای پزشکی نهفته است.
ایجاد و توسعه درمانهای دقیق همچنین نیازمند نظرات متخصصانی در سطح جهانی است که لزوماً در روندهای معمول انتشار و گفتار حضور ندارند. این یک مورد ایدئال برای فنآوریهایی است که مختص علوم زیستی هستند، جایی که کمبود دانش میتواند در ایجاد و توسعه مناسب درمانهای دقیق و هدفمند اختلال ایجاد کند.
چابک سازی در نقاط مهم
شرکتهای داروسازی و تجهیزات پزشکی نیز مانند دیگر صنایع، مشتاق بازگشت به روزهای جلسات حضوری و سالنهای شلوغ نمایشگاه هستند؛ اما در حالی که مردم سفرهای خود را از سر میگیرند، یک مشکل قدیمی سر برمیآورد: در رویدادهای حضوری، افکار و ایدهها به کجا میروند؟
چگونه مشاهدات مهم جمعآوری و به اشتراک گذاشته میشوند و چگونه این اطلاعات با دادههای کانالهای دیگر، مانند جلسات مجازی و پلتفرمهای اجتماعی، راه خود را پیدا میکنند؟ ازآنجاییکه سازمانها روشهای کار سنتی و مبتنی بر فناوری را متعادل میکنند، فناوری همچنان برای افزودن انسجام و روند به این روشها، نقشی اساسی خواهد داشت.
این امر در عمل چگونه خواهد بود؟ گروههای دارویی با اشتیاق تمام، یادگیری از یک کنگره پزشکی حضوری را از سر خواهند گرفت اما این بار آشفتگی کمتری خواهند داشت آنها به رصد شبکههای اجتماعی برای درک موضوعات پرطرفدار پیش از رویداد و در حین آن ادامه خواهند داد و برای گفتوگوهای آنلاین و بیدرنگ خود برای درک نظر مخاطبان، هزینه خواهند کرد آنها ممکن است مشاهدات روزانه خود از رویداد را در یک مکان مجازی به اشتراک بگذارند و قبل از اینکه راهی خانه خود شوند، در مورد بحثهای مهم به توافق برسند؛ و پس از پایان رویداد، مکالمات میتوانند به صورت آنلاین ادامه پیدا کنند، با ابزارهای تجزیهوتحلیل افکار و احساسات به طور بالقوه زمان بین اندیشه و فکر تا عمل را هفتهها و یا حتی ماهها کوتاه کنند.
افزایش عامل بسیار مهم چابکی در واقع شرکتهای علوم زیستی را مجهز میکند تا گزینههای بیشتری در جذب مشتریان واقعاً جهانی داشته باشند، موانع سنتی مانند زمان و هزینه سفر، جغرافیا و زبان متفاوت را حذف کنند و با تجربه واقعی و نه چندان دور از کار در دنیایی که در آن سفر و حتی رفتن به یک مطلب یا کلینیک غیرممکن بود، اهمیت این انعطافپذیری را نمیتوان نادیده گرفت.
با از بین رفتن محدودیتهای ناشی از پاندمی، بسیاری از عادات و رویدادهای پیشین بازگشتند، از برخی مانند سفر و ملاقات حضوری استقبال زیادی شده است اما برخی مانند سیل دادهها کمتر استقبال شده است. سال جدید را میتوان تلاش برای پیش رفتن همراه با انعطافپذیری و آمادگی برای چالشهایی دانست که رخ دادن آنها دور از انتظار نیست.