آریادارو
صنعت دارو

تقسیم کار برای اصلاح نرخ ارز دارو

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی، حسین شمالی، سرپرست معاونت برنامه ریزی اداره کل دارو سازمان غذا و دارو با تاکید بر پیشبرد برنامه ها مبتنی بر تقسیم کار  ملی برای اصلاح نرخ ارز دارو گفت:

 

  1. موضوع آزادسازی نرخ ارز دارو و انتقال یارانه آن به بیمه ها موضوع جدیدی نیست و از سال 98 بین سیاستگذاران، دولت و مجلس مطرح بوده است البته در سال 99 مسکوت ماند ولی با توجه به عوارض ارز دولتی و معضلات تامین آن، بحث در سال 1400 جدی شد. به طوری که تمامی کارشناسان و ذی نفعان، برای سال 1401 درخصوص انتقال منابع یارانه ای به انتهای زنجیره اتفاق نظر داشته اند.

 

  1. ما در سازمان غذاودارو در سال 1400 تمامی محاسبات را بر اساس آمارنامه سال 99 به روز کردیم. بررسی براورد مالی ای که این طرح به همراه دارد، ضرورت داشت و ما از ماه های قبل با ذی نفعان و سازمان های بیمه گر جلسات مختلفی داشتیم و براورد کردیم که هر قلم دارو چقدر افزایش قیمت خواهد داشت.

 

  1. ما برای قیمت های دارو نیز تمامی اقلام را بر اساس جدیدترین بانک اطلاعاتی جمع آوری شده از آنالیز قیمت محصولات شرکت ها طی یک سال و نیم اخیر، بار مالی را بصورت همه جانبه پیش بینی کردیم.

 

  1. در این راستا در حال نهایی کردن رقم تغییر فرانشیز دارو با بیمه ها هستیم تا در اولویت به بیماران فشاری وارد نشود. سناریوهای مختلفی در این مورد وجود دارد؛ برای مثال فرانشیز به نرخ شهریور 1400 برگردد و یا اینکه فرانشیز سرپایی 30 درصد باقی بماند.

 

  1. موضوع مهم دیگر “بسته ویژه دارویی” است که باید به بسته های خدمتی بیمه ها افزوده شود. از این جهت با همکاری دوستان بالینی و اقتصاد دارو، لیست داروهای ضروری را بازبینی و استخراج کردیم و داروهایی که در لیست بیمه ها نیست تحت بررسی است. در حال جمع بندی هستیم و بسته تدوین شده خود را به بیمه ها پیشنهاد داده ایم و امیدواریم بتوانیم به توافق برسیم.

 

  1. برخی مسائل برای ما نگرانی جدی دارند، از جمله افرادی که پوشش بیمه ای ندارند. براوردهای کارشناسانه نشان می دهد حدودا بین 4 تا 5 میلیون نفر بیمه نشده داریم که اکثرا یا اتباع خارجی هستند یا افرادی هستند که تمایلی به بیمه شدن ندارند ولی در هر صورت این بحث جدی و نگران کننده است.

 

  1. اگر آن طور که سازمان های بیمه گر اعلام آمادگی کرده اند و سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت محاسبه شده و تصویب شده برای بودجه دارو را به بیمه ها تزریق کنند و سازمان های بیمه نیز این پول را به دارو پرداخت کنند، امیدواریم مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

  1. برخی ها انتقاداتی را متوجه سازمان غذا و دارو می کنند ولی واقعیت این است که سازمان غذا و دارو برای انجام این طرح وظیفه خود را به خوبی انجام داده است و آمادگی کامل برای پیشبرد این موضوع دارد. وظیفه هر دستگاه، مبالغ، بسته پوشش خدمتی و هر آنچه که باید، مشخص است و ما بخشی از پازل را که مربوط به سازمان غذاودارو بوده است را انجام داده ایم.

 

  1. اکنون سامانه قیمتگذاری دارو را برای داروهای وارداتی فعال کرده ایم و شرکت های واردکننده می توانند درخواست خود را در سامانه بارگزاری کنند و سامانه به آنها قیمت را اعلام می کند. نسخه اول این سامانه برای شرکت های تولیدکننده داخلی هم در حال تست است و پس از این شاهد سرعت بخشیدن به قیمتگذاری خواهیم بود.

 

  1. مهم ترین بازیگران در اجرای این طرح، سازمان غذا و دارو، سازمان های بیمه و سازمان برنامه و بودجه هستند و نقش سازمان برنامه و بودجه بسیار پر رنگ و سرنوشت ساز است.

 

  1. به هرحال در هرصورت در این طرح قیمت داروها اصلاح خواهد شد اما مهم این است که سازمان های بیمه گر بتوانند برای داروهای ضروری مردم، نرخ پرداختی را ثابت نگه دارند و جلوی افزایش چرداختی از جیب مردم را بگیرند و پرداختی مردم از کانال بیمه کاهش پیدا کند و افزایش قیمت دارو به بیماران تحمیل نشود.

 

  1. مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه، معادل 3 میلیارد دلار را برای حوزه بهداشت و درمان در نظر گفته است؛ یعنی دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک و دولت قرار است که این بودجه را یا بصورت دلاری یا بصورت ریالی ساماندهی کند. فقط تصمیمی که قرار است گرفته شود این است که یک میلیارد دلار از این 3 میلیارد، در قالب حمایت از ارز ترجیحی تزریق شود البته ممکن است شکل آن تغییر کند. در این صورت بانک مرکزی چیزی بنام ارز ترجیحی برای امسال نخواهد داشت و یک میلیارد دلاری که به عنوان ارز ترجیحی در اختیار شرکت ها قرار میگیرد، موقع تسویه ریالی شرکت ها با نرخ ترجیحی، تسویه خواهد شد و مابه التفاوت را مجددا دولت بصورت ریالی متقبل می شود. البته ردیف بودجه هایی نظیر تفاهم نامه و بیماران خاص و صعب العلاج بصورت ریالی افزایش پیدا کرده است.

 

  1. یکی از مشکلات همیشگی ما این بوده که منشا ارز ترجیحی و نوع مرغوبیت ارز بسیار محدود بوده است ولی با این روش، دیگر دست شرکت ها برای برای تامین ارز بازتر است.

 

  1. در مورد مشکلاتی که ممکن است برای تامین نقدینگی شرکت ها پیش بیاید، طی جلساتی که از سال گذشته با سازمان های بیمه گر داشتیم، این موضوع همواره مد نظر بوده و پیشنهادات مختلفی همچنین از سوی سندیکای تولیدکنندگان دارو ارائه شده است. البته تا این لحظه هنوز تصمیم قطعی از پس پیشنهادات گرفته نشده اما این موضوع خصوصا حمایت از بنگاه های دارویی کوچک و متوسط، از جمله موارد مهم قید شده در بسته حمایتی این طرح است.

 

  1. اجرای طرح آزادسازی نرخ ارز هنوز آغاز نشده و افزایش قیمت هایی که امروز اعلام می شود برخی بدلیل عدم تامین ارز مرغوب و غالبا با نرخ روپیه و برخی هم بدلیل افزایش قیمت های سالانه است.

 

  1. اینکه قیمت فروش دارو به طور مطلق تغییر نداشته باشد با واقعیت های اقتصادی امکان پذیر نیست اما با سازوکار عملیاتی، پوششی که برای بیماران خواهیم داد، بنحوی خواهد بود که پرداختی بیمار برای دارو به شهریور 1400 برگردد و اگر دارویی گران شد، فرانشیز آن به نحوی تغییر خواهد کرد که مطلق پرداختی برای داروهای تحت پوشش به قیمت سال قبل برگردد. داروهایی که تحت پوشش بیمه نیست اما تامین آنها ضروریست هم به بسته های پوششی بیمه افزوده خواهد شد.

 

  1. در زمستان سال 99 که بحث آزادسازی برای بودجه 1400 مطرح بود، بسته ای را برای برخی داروها آماده کردیم و به وزیر بهداشت هم ارائه کردیم که برخی از داروها که ارزبری بالا و مصرف زیادی دارد، این کار را بصورت پایلوت روی برخی محصولات از جمله انسولین پیاده کنیم و مابه التفاوت ریالی قیمت ارز را به بیمه ها بدهیم تا قیمت ریالی برای مردم تغییری نکند ولی مورد پذیرش آقای نمکی قرار نگرفت و طرح انجام نشد.

 

 

 

 

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن