آریادارو
صنعت دارو

بود و نبود تخفیفات در بازار دارو و مکمل های غذایی

مسابقه

ریشه تخفیفات نجومی دارو و مکمل های غذایی را در بیرون از داروخانه باید جستجو کرد

همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با دوشنبه های دارویی گفت: چرخه تخفیفات نجومی در بازار دارو و مکمل های غذایی باید شکسته شود والا همه ذینفعان گرفتار آن می شوند و راه حل آن است که مسئولان نسبت به قیمت مواد اولیه وارداتی دقت نظر بیشتری شود. ضمن اینکه باید نظارت بیشتری از سوی سازمان غذاودارو صورت گیرد.

دارو یا مکملی که در نسخه مردم درج می شود، تبدیل به کالای ضروری مردم می شود و نباید اجازه داد که عده ای با ارائه تخفیفات خارج از منطق، از اعتماد مردم به جامعه پزشکی و داروسازی سوء استفاده کنند و محصولات کم کیفیت را از طریق ارائه تخفیفات نقدی یا جنسی به مصرف کننده تحمیل کنند.

سیستم داروخانه هنوز به آن نقطه از نیاز نرسیده که برای حفظ خود به تخلف روی بیاورد و به نظر می رسد که باید ریشه تخفیفات نجومی را در بیرون از داروخانه جستجو کرد.

در بازار ژنریک، ابزار رقابتی به غیر از تخفیفات و باز پرداخت وجود ندارد،

وحید محلاتی، فعال حوزه دارو، در کلاب هاوس دوشنبه های دارویی راجع به ریشه های تخفیفات در حوزه دارو گفت:

در خصوص داروهای ژنریک پرسشی اساسی این است که در این بازار تفاوت بین دارو ها در چیست و به جز تخفیفات و مدت باز پرداخت چه عاملی برای رقابت ، فروش و کسب سهم بازار وجود دارد؟

پاسخ بنده نسبت به این موضوع با توجه به مطالعاتی که در بعضی کشور ها داشته ام این است که برای دارو در بازار ژنریک، ابزار رقابتی به غیر از تخفیفات و باز پرداخت وجود ندارد، بنابراین نمی توان گفت این یک کار غیر اخلاقی است بلکه از نظر من این امری طبیعی است.

در خصوص مکمل ها نکته مهم این است که اگر عرضه مکمل به صورت اینترنتی مجاز است، قیمت در فروش اینترنتی و غیر اینترنتی داروخانه ها، باید همه جا یکسان باشد و کمپین های تخفیف برای هردو گروه صورت پذیرد.

 

ارزان فروشی در کار فعالان دارو و مکمل غذایی نیست

مهدی عبدوس، فعال صنعت دارو در گفتگوی کلاب هاوسی دوشنبه های دارویی در مورد ارزان فروشی دارو و مکمل های غذایی اظهار داشت:

پایین بودن قیمت دارو در ایران را قبول ندارم زیرا وجود تعداد زیادی شرکت داروسازی نشان می دهد که این صنعت، سودده است؛ پس قیمت دارو، پایین نیست.

متاسفانه دخالت بعضی از جریانات سیاسی و تجاری که همه ما از وجود آن ها اطلاع داریم، بحث دارو را خاص کرده‌اند و این موضوع بلای جان صنعت شده است.

در بحث تخفیفات در بازار دارو و مکمل های دارویی حتما باید تجدید نظر صورت بگیرد و چارچوب های نظارتی و بحث شفافیت مالی آن تبیین شود ولی این مهم باید با ظرافت خاصی انجام شود تا ذینفعان بتوانند خود را با شرایط آتی تطبیق دهند.

 

هرچه تخفیفات داروها و مکمل ها بیشتر، کیفیت پایین تر

ابوالفضل صیادی، داروساز و موسس داروخانه در کلاب هاوس دوشنبه های دارویی گفت: یکی از دغدغه  های اصلی در بحث داروخانه ها، ارایه همین تخفیف‌های نجومی و ارزان فروشی های غیرقانونی است که اخیرا با آن مواجه شدیم.

توسعه فضای مجازی در عرضه مکمل های غذایی و  بدتر از آن در ارتباط با بحث توزیع  دارو، شاهرگ شبکه مویرگی داروی کشور را نشانه گرفته است

شاید از دیدگاه مسئولین قانون گذار در حوزه دارو طرح خوبی باشد اما غافل اند که این توسعه مفید نیست و به توسعه ورشکستگی بخش خصوصی در بحث داروخانه داری می انجامد؛ زیرا اخیرا این تخفیفات نجومی را که شاهد هستیم دارای ابعاد بزرگ تری است که در آن تعداد معدود همکاران حوزه دارویی به این قضیه دامن زده‌اند.

این بحث ارزان فروشی فارغ از هزینه-فایده طراحی شده است یعنی یک رقابت ناسالم! و داروخانه ها برای این که خود را از ورطه مشکلات اقتصادی رهایی بخشند، به خرید تجمیعی روی آورده و تامین آن از محل آفر یا پرداخت پول نقدی زمان خرید، آن ها را سرشکن کرده و به عنوان کاهش قیمت در فضای مجازی تبلیغ می کنند و متاسفانه بعضی از شرکت های تامین کننده نیز بصورت غیر اخلاقی به این موضوع دامن می زنند.

بنده در بحث مراجعه به قانون در این موارد اعتقادی ندارم که حداقل در کوتاه مدتر موثر واقع شود. زیرا در سال های اخیر در بحث داروخانه داری علی رغم نکات قانونی که در متن قانون بیان می شود، متاسفانه نتوانستیم آن ها را مجاب کنیم که بخش خصوصی را در بخش ارایه دارو کمک کنند. به همین دلیل معتقدم ورود به کمپین تحریم شرکت های تامین کننده که از قیمت کالایشان حمایت نمی کنند، ضرورت دارد.

هنگامی که تامین کننده فرآورده خود را در فضای مجازی با تخفیف نجومی ارائه می دهد، جای بسی سوال است که این تخفیف از چه محلی تامین می شود؟

چرا که یکی از دلایل آن بحث کاهش کیفیت است که از محل آن آفر تولید می کند.

متاسفانه یکی از دلایلی که در فضای مجازی، تخفیفات نجومی ایجاد شده است، زیرمیزی بعضی از تامین کنندگان برای پرزنت دارو در سبد داروخانه ها  و به ویژه در سبد خانوار است. اگر در ارتباط با این موضوع اقدام درستی صورت نپذیرد، محصولات بی کیفیت بر بازار دارو و مکمل های غذایی مسلط می شوند.

برای مشاهده نظرسنجی با عنوان اصلی ترین دلیل شیوع تخفیفات نجومی در بازار دارو و مکمل های غذایی اینجا کلیک کنید

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن