آریادارو
صنعت دارو

30 نکته خواندنی در گفتگوی خبرنگار دوشنبه های دارویی با مدیرکل داروی سازمان غذاودارو

مسابقه

1- توقع داشتیم سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی از بحث قیمتگذاری این اقلام، استقبال کند چرا که یک سال پیش آقای اختراعی طی نامه مکتوب از آمادگی سندیکا خبرداده بود.

2- شاید آن ها فرمول دیگری در این رابطه مدنظرشان بود ولی الزام قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی مصوب ۱۳۳۴ و مکاتبات نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت نسبت به موضوع قیمت گذاری مواد اولیه دارویی تاکید دارند و حتی دیوان محاسبات هم در این رابطه تاکید کرده است.

3- ما در طول این مدت چند قلم شامل 14 مورد IRC را قیمت‌گذاری کردیم ولی سندیکا نسبت به آن واکنش مثبتی نشان نداد.

4- برآیند جلسات و کارشناسی های انجام شده و همچنین براساس مشورت هایی که با فعالان و پیشکسوتان این صنعت و صنعت دارو شده، گزارشی تهیه شد که در کمیته غذاوداروی مجلس طرح شد و متاسفانه این شائبه به دنبال  آن تقویت شد که ما در سازمان غذاودارو به دنبال سرکوب یا مانع تراشی برای این صنعت و تخریب دستاوردهای آن ها هستیم. حال آنکه اینگونه نیست و این برداشت نادرست است و هرچند که برخی ها بر ایجاد چنین تصوری تلاش زیادی کرده اند.

5- این برداشت که ما دنبال تضعیف این صنعت هستیم کاملا اشتباه است و واقعیت این است که قصد ما حمایت است. شکی نیست که این دوستان در مسیر تولید سرمایه گذاری کرده اند و حتی اگر در برخی موارد کاهش ارزبری هم نداشته اند ولی به هرحال یک قدم، وابستگی را کاهش دادند و این کار ارزشمند است.

6- دقت کنید که این گزارش را ما رسانه ای نکردیم، بلکه اطلاع رسانی در خصوص آن توسط مجلس و به صلاحدید آن ها صورت گرفته است.

7- سیاست اصلی ما حمایت از تولید مواد اولیه دارویی است و در گام بعدی بحث قیمت‌گذاری مطرح است.

8- تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، حدود ۲۶ درصد ارزبری را کاهش داده اند و این کار ارزشمند و قابل دفاعی است.

9- در سال ۹۹ تقریباً ۲۵ درصد حجم عددی بازار مربوط به محصولاتی بود که ۱۰۰ درصد مواد اولیه آن ها تولید داخل بود و ما این دستاورد را ارج می نهیم و به طور کلی 60 تا 70 درصد داروهای داخلی، بخشی از مواد اولیه شان، تولید داخل است.

10- یک سری از تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، تولیداتشان فاقد مزیت نسبت به هند و چین هستند و این مسئله قابل انکار نیست. تولیدات آن ها بر اساس قیمت های جهانی صرفه اقتصادی ندارد. ولی ما باز هم از آنها حمایت کرده ایم، هرچند که این رویه با رویکرد جهانی سازگار نیست.

11- معتقدیم که آنقدر باید از تولیدکننده داخلی حمایت شود تا تولیداتشان به صرفه شود؛ ولی توقع داریم که آن ها نیز نقاط ضعف صنعت خود را بپذیرند و در مسیر بهبود و بهینه شدن اوضاع گام بردارند.

12- ای کاش آنها در ارتقای کیفیت بیشتر تلاش می کردند. ضمن اینکه باید صادرات را هم در دستور کار خود قرار داده و در این رابطه هدف گذاری کنند.

13- همچنین آن ها باید عمق تولید داخل را افزایش دهند و در این رابطه می توان از پتانسیل های معاونت علمی و فنآوری های ریاست جمهوری بهره برداری کرد.

14- به هر حال کاهش وابستگی، دستاورد ارزشمندی است ولی شاخص رقابت پذیری هم موضوع مهمی است و تولیدکننده‌ها باید این شاخص را مد نظر داشته باشند.

15- البته این موضوع در حوزه بیولوژی وضعیت بسیار بهتری دارد و تولیداتشان هم صرفه اقتصادی دارد و هم به شدت کاهش ارزبری دارد. ضمن اینکه در صادرات هم موفق بودند.

16- بخشی از حمایت ما به این شکل است که جلوی واردات مشابه آن را می‌گیریم.

17- تاکید می کنم که تقابل به وجود آمده، برداشت نادرستی است و در بحث قیمتگذاری مواد اولیه دارویی و سایر موضوعات مرتبط، از گفتگوی منطقی با بزرگان این صنعت استقبال می‌کنیم. بزرگان صنعت محل ارجاع آمار و ارقام ما هستند. اگر ایرادی می بینند، در فضای همفکری و گفتگوی سازنده مطرح کنند.

18- در بحث قیمت‌گذاری، از سندیکا پیشنهاد قیمتی خواهیم گرفت. البته طبق قانون آنها حق قیمت گذاری به صورت مستقیم ندارند ولی تا جایی که منع قانونی نداشته باشیم از نظرات مشورتی آنها استفاده می‌کنیم.

19- در خصوص بحث ریپک کردن مواد اولیه دارویی، یک شرکت بورسی در صورتهای مالی خود گزارش‌هایی داده بود که نشان می داد بخش قابل توجهی از مواد اولیه دارویی را که بفروش رسانیده، تولید نکرده بلکه به جای تولید، واردات و ریپک کرده است. این شائبه، به هرحال مورد توجه قرار گرفت. حتی سندیکا هم قرار شد که موضوع را مورد بررسی قرار دهد و بحث معرفی به مراجع قضایی مطرح شد.

20- ما دنبال شفافیت هستیم و شفاف سازی به نفع مردم و صنعت است. هرکس جلوی شفاف‌سازی بایستد، دشمن مردم و منافع ملی است. بهر حال شفاف سازی ممکن است منافع یکسری از ذینفعان را تحت شعاع قرار دهند ولی شکی نیست که شفاف‌سازی برای عموم مردم و صنعت مفید و منفعت آور است و برای تحقق آن باید مقاومت ها را درهم شکست.

21- در خصوص آمارنامه دارویی، شاهد بودیم که یک سری از افراد که به اطلاعات برخی شرکت های پخش دسترسی داشتند، حتی اقدام به فروش غیررسمی این دیتاها می کردند. ما بر اساس دیتاهایی که از شرکت های پخش داشتیم، اطلاعات را جمع آوری و اصلاح کردیم و حتی برخی اطلاعات را با صورت‌های مالی هم چک کردیم و سعی کردیم خطاها را کاهش دهیم. هرچند که بازهم عاری از خطا نیست؛ ولی قطعا فعالان صنعت خودشان توانایی تحلیل این آمارنامه و بهره برداری از آن را دارند و اگر اصلاح نیاز بود آن را انجام خواهیم داد.

22- در خصوص آیین نامه تاسیس داروخانه ها، سعی کردیم در تدوین آن از افرادی کمک بگیریم که با وجود تجربه کافی، داروخانه نداشته باشند و به این صورت تضاد منافع را کاهش دادیم.

23- در خصوص انتقاداتی که از سوی انجمن داروسازان به نحوه ابلاغ آیین نامه مطرح است، اصلا قرار نبود آیین نامه به انجمن ابلاغ شود بلکه به معاونت های غذا و دارو ابلاغ کردیم و صحبت از ابلاغ شبانه و واتساپی نادرست است.

24- دوستانی که مخالف آیین نامه جدید هستند، دنبال آن بودند که فرصت بخرند تا آیین نامه ابلاغ نشود ولی به هرحال این تکلیف قانونی را باید انجام می دادیم.

25- واقعیت این است که در مورد آیین‌نامه، آنهایی که پیش از تدوین آن، اقدام به خرید پروانه کرده بودند، احساس متضرر بودن کردند و برخی انتقادات نسبت به آیین‌نامه جدید ریشه در این موضوع داشت.

26- ما معتقد نیستیم که آیین نامه جدید بدون نقص است؛ ولی قطعا به مرور زمان آسیب‌شناسی و خطاهای احتمالی برطرف می شود.

27- نقش سازمان غذا و دارو در بحث حق فنی داروخانه ها و همچنین بحث MMT غیر قابل انکار است ولی متاسفانه برخی ها این دستاوردها را به حساب عملکرد خودشان قرار دادند.

28- در رابطه با واردات واکسن کرونا، الزام کردیم که هر شرکت بخش خصوصی که می خواهد واردات کند، باید از تولید کنندگان اصلی نامه لگالایز شده بیاورد و تنها 5 شرکت توانستند نامه بیاورند که IRC هم دریافت کردند.

29- در خصوص واردات واکسن فایزر و جانسون اند جانسون، هنوز مجوزی از سوی سازمان غذا و دارو صادر نشده است.

30- در رابطه با فاویپیراویر، ماده اولیه آن در چند مرحله کاهش قیمت داشت؛ ولی به جهت تامین فوری بجای کاهش قیمت در آبان ماه ، ارز آن را نیمایی کردیم و بر اساس آن، این دارو قیمت گذاری شده است و در این رابطه تا زمانی که کمبود در کشور وجود دارد، اولویت ما تامین است و نه قیمت. اما اگر گزارش ها حاکی از آفرهای آنچنانی باشد، قیمت آن قابل تجدید نظر است. در رابطه با اصلاح الگوی مصرف آن نیز باید بگوییم که این موضوع مربوط به سازمان غذا و دارو نمی شود و بحث، مربوط به پزشکان و متخصصان است.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن