آریادارو
صنعت دارو

بررسی ریشه های مهاجرت داروسازان جوان در گفتگو با محمد عبداللهی

مسابقه

محمد عبدالهی، عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و چهره علمی حوزه داروسازی کشور، در گفتگو با دوشنبه های دارویی در خصوص بررسی ریشه های مهاجرت دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاهی، ضمن اشاره به ضرورت توجه مسئولان به وعده هایی که در خصوص حمایت از فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان می دهند، گفت:

ریشه های مهاجرت نخبگان، جوانان و صاحبان ایده و ابتکارات خلاقانه، دلایل مختلفی دارد و یکی از مهمترین آن ها این است که برخی مسئولین به وعده ها و برنامه های اعلامی خود، پایبند نیستند. این موضوع نه تنها سبب دلزدگی و افسردگی جوانان شده و وسوسه مهاجرت را در دل ایشان تقویت می کند، بلکه انگیزه های مهاجرت را به بدنه اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز تزریق می کند.

وی  ادامه داد: باید شرایط اولیه و زیرساخت مناسب برای  فعالیت های پژوهشی، تحقیقاتی، استارت آپی و دانش بنیان را فراهم کرد تا نشاط و هارمونی لازم برای خلاقیت، نوآوری، خلق دانش و تجربه اندوزی در میان جوانان شکل بگیرد. مسیر توسعه علم و ایجاد بارقه های امید و خلاقیت را باید آبیاری کرد، نه اینکه دانشجویان، کارآفرینان، اساتید و صاحبان ایده را از ادامه راه خسته و دلسرد ساخت.

وی با اشاره به این نکته که “همه باید برای علم، تحقیقات، فنآوری، پژوهش ارزش قائل باشند و پیامدهای خلق دانش را بپذیرند”  افزود: “رشد و توسعه، نیاز به فضای علمی بانشاط و با طراوت دارد و همه باید کمک کنند تا جوانان و اساتید، در کنار یکدیگر، با دلی پر امید و پرنشاط، سختی ها و مشقت های طی کردن مسیر تبدیل ایده به محصول را طی کنند.

این چهره علمی تاکید کرد:اکوسیستم و محیط فعالیت جوانان نوآور و خلاق باید محیطی باشد که به چابک سازی تحقیق و پژوهش کمک کند و این، یک ضرورت غیرقابل انکار برای نوآوری و رشد استارت آپ ها است

وی افزود: لازم است که با برگزاری برنامه های جانبی، تلاش شود تا دانشجویان شادابی های لازم برای سرعت بخشی به یادگیری را به دست آورند.

عبداللهی تاکید کرد: تشریح امکانات موجود در دیگر دانشگاههای جهان باعث می شود که دانشجویان از سراب مهاجرت به بهشت موعود در خارج از کشور خارج شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان باید بدانند برای رشد و تعالی واقعی نیازمند استاد و دانشگاه خارجی الزاما نیستند و مثالهای خوبی برای ایشان در داخل کشور هست که دانشجویان می توانند الگو بگیرند.

او داشتن مدلهای الگو برای پیشرفت دانشجویان را لازم دانسته و پدیده منتورشیپ را از واجبات دوره حاضر می شناسد. یعنی انتظار می رود از هر استاد حرفه ای واقعی تعهد گرفته شود طی یک دوره زمانی مناسب 5 نفر مثل خودش حرفه ای را تحویل جامعه دهد بطوریکه در نبود خودش هم از ایشان کمک گیری شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربیات جهانی تصریح کرد: وقت زیادی برای کسب تجربه ای جدید نداریم و باید از تجربه های جواب داده و منطقی دیگر کشورها بهترین استفاده را ببریم.

عبدالهی ادامه داد: باید استراتژی 5 یا ده ساله داشته باشیم و انها را پایدار سازیم یعنی با تغییرات مدیریتی، نباید استراتژی ها عوض شوند.

وی افزود: انسانهای کارآمد را باید تشویق کنیم و در جمع خدمتگذاران دانشجو و دانشگاه نگه داریم و در مقابل نیروهای ناامید و ناکارآمد را از مواجهه با دانشجویان دور کنیم و امید دانشجویان را ناامید نکنیم.

عبدالهی افزود: هر ایده جدیدی برای دانشجویان، یک شمع امید است و باید به گونه ای با دانشجویان رفتار شود که به معنای واقعی کلمه احساس کنند که فضای کار به ایشان داده شده تا ایده های خود را عملیاتی کنند.

این چهره علمی ادامه داد: دانشجویان و دانشگاه را باید از افکار حاشیه ای دور نگهداریم تا اینکه رشد علمی و یادگیری اولویت شماره یک آنها باشد و در سایر اولویت ها می شود از برنامه های جانبی استفاده نمایند.

وی ادامه داد: استاد منظم و رشد کرده بالغ علمی، حضورش در مواجهه با دانشجویان همانند یک نعمت الهی هست

عبداللهی افزود: جلسات آشنایی دانشجویان با تحولات علمی جدید را باید به طور مرتب برقرار کنیم تا ایشان از روزآمدترین ها باشند و خیلی از کارهای دیگر که در عمل باید پیگیری شوند.

وی تصریح کرد: باز هم عرض می کنم مدیریت های کارآمد و شایسته باعث تولید نیروهای کارآمد و شایسته خواهد شد اگر این را قبول داریم بسم الله حرکت کنید و کار امروز را بفردا موکول نفرمایید. تاکید می شود وقت نداریم که با سرعت معمولی حرکت و رشد کنیم باید با سرعت دو برابر و با کیفیت حرکت کنیم. از شما حرکت از خدا برکت حاصل خواهد شد. زودتر بموقع همین الان متحول شوید.

 

گفتنی است محمد عبداللهی، یکی از چهره های پرفروغ، توانمند و شناخته شده علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که تحقیقات و مطالعات وی، رتبه این دانشگاه را در رنکینگ های جهانی، چهارصد پله ارتقا داده و با داشتن امتیازات کامل برای مهاجرت، حضور در دانشگاه علوم پزشکی تهران را بر هر نقطه دیگری از دنیا ترجیح داده است.او خود را بدهکار مردم می داند و انتقال دانش به نسل های جدید دانشجویان را رسالت اصلی خود بر می شمارد.

 

برای مشاهده تیزر نشست پایان سال 1401 اینجا کلیک کنید

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن